Sunday 9 March 2014

Milczenie owiec - Wątróbka

Myślę, że postaci doktora Hannibala Lectera nie trzeba nikomu specjalnie przedstawiać. Bohater czterech powieści autorstwa Thomasa Harrisa jest chyba najpopularniejszym fikcyjnym psychopatą. Niezwykle inteligentny i wykształcony psycholog kanibal, który zabija z zimną krwią, a następnie przygotowuje ze swoich ofiar wyszukane potrawy, nierzadko serwując je także swoim gościom.

Mi osobiście książki bardzo się podobały i pochłonęłam je niezwykle szybko. Chwilę zajęło mi jednak zebranie się do stworzenia tego posta, bo jest to nieco ryzykowny temat. Wybrałam potrawę, o której Lecter opowiada agentce Clarice w Milczeniu Owiec. Muszę przyznać, że strasznie rozczarowało mnie polskie tłumaczenie, bo oprócz głównego składnika jakim jest wątroba, niewiele ma wspólnego z oryginałem. Ostatecznie podczas przygotowywania przepisu trzymałam się oryginalnej wersji, ale dla porownania przytoczę Wam obydwie:


'Kiedyś chciał mnie umieścić w jakiejś swojej rubryce rachmistrz ze spisu powszechnego. Zjadłem jego wątrobę z fasolą i dużą ilością przypraw.'


'A census taker once tried to test me. I ate his liver with some fava beans and a nice chianti.'


Wybrałam sobie wątróbkę jagnięcą w nawiązaniu do tytułu. Ma ona dosyć charakterystyczny intensywny smak, ale każda inna będzie tu pasować. Fava bean nazywane także często broad bean to nic innego jak bób. Dołożylam jeszcze podduszone na winie pieczarki i cebulkę, a całość popijamy pysznym Chianti - czerwonym wytrawnym włoskim winem, produkowanym w rejonie Toskanii.







Wątróbka z duszonymi warzywami


Składniki:

100-150g Wątróbki 
200g Bobu świeżego lub mrożonego
4-5 dużych pieczarek
1 mała czerwona cebula
100ml czerwonego wytrawnego wina
sól, pieprz, oliwa z oliwek


Przygotowanie:
  1. Bób gotujemy. Pieczarki i cebulę kroimy, podsmażamy lekko na odrobinie masła, a gdy zaczną mięknąć, zalewamy winem i dusimy na małym ogniu aż płyn odparuje.
  2. Wątróbkę opłukujemy pod zimną wodą, oczyszczamy ze ścięgien, skrapiamy z obydwu stron oliwą, doprawiamy solą i pieprzem. Smażymy na rozgrzanej patelni po około 4-5 minut z każdej strony. Gotowa wątróbka powinna być sprężysta, ładnie przysmażona z wierzchu ale ciągle różowawa w środku (lub nawet lekko krwista, jeśli ktoś lubi).
  3. Na talerzu układamy duszone warzywa i bób, wątróbkę kroimy w plasterki i układamy na warzywach. Podajemy z lampką Chianti.









Smacznego!

No comments:

Post a Comment